Oproep

'Hoe is het met je?'

Timing van het eerste gesprek tussen leidinggevende en werknemer bij ingrijpende levensgebeurtenissen in de privésfeer.

Een ingrijpende levensgebeurtenis zoals het verlies van een naaste, echtscheiding of persoonlijk letsel heeft impact op een persoon en diens functioneren als werknemer, zeker als er meerdere factoren meespelen. Niet alleen verdrietige gebeurtenissen, maar ook doorgaans prettige gebeurtenissen, zoals een huwelijk of het krijgen van kinderen, kunnen stress veroorzaken.

Hoe een organisatie, een leidinggevende of een medewerker, met een ingrijpende levensgebeurtenis omgaat verschilt nogal en ook iedere omstandigheid is anders. Het blijft mensenwerk en maatwerk. Binnen de beschikbare mogelijkheden van de leidinggevende is het voeren van het informele gesprek op het sleutelmoment de belangrijke eerste stap, maar tegelijkertijd wordt de timing van dat moment als lastig ervaren.

De sleutelmomenten zijn bepalende momenten en maken het verschil of een werknemer zich staande kan houden of uitvalt. Om verschillende redenen wordt soms zowel door werkgever als door de werknemer een dergelijk gesprek uit de weg gegaan en wordt de situatie te laat herkend of erkend.

De volgende projecten gaan dit sleutelmoment uitlichten in een vorm die aansprekend en overdraagbaar is:

Fingerspitzengefühl (CNV Jongeren)

Fijn dat je het vraagt (Nibud)

Rapport Nibud Sammen Muzus

Hoe is het echt met je? Stichting ErWelzijn

Deze staan in onze projectengalerij.

'Jongeren en schulden'

Aangenomen wordt dat in Nederland ongeveer 340.000 jongeren tot 28 jaar kampen met geldzorgen of schuldproblematiek. Er is veel aanbod om financiële zorgen preventief aan te pakken en om erger te voorkomen. Het bestaande aanbod bereikt de werkende jongeren echter onvoldoende.

De oproep voor aanvragen was gericht op organisaties die deze groep werkende jongeren (tot 28 jaar ongeacht opleidingsniveau) op een aansprekende wijze preventief, in een vroeg stadium, weten te bereiken. Eerdere signalering van geldzorgproblematiek kan leiden tot een effectieve aanpak van de oorzaak en helpt jonge werknemers te behoeden voor een verdere schuldopbouw.

De volgende projecten zijn gehonoreerd:

  • Jongerenscan Geldzorgen De Baas, Van Vinkje naar Vonk (Stichting Moedige Dialoog)
  • Jongerenplatform NSR/De jeugd heeft de toekomst (Stichting Nederlandse Schuldhulproute)
  • E-learning voor jonge werknemers (MoneyRebels)
  • Budget-Bus (CNV Jongeren)

Deze projecten zijn in onze projectengalerij te vinden.