Kansrijke studiekeuzes en de mogelijke rol van sociale media (infographic)
Het onderzoek laat zien dat sociale media nauwelijks een mogelijke rol toegedicht krijgen voor het bevorderen van kansrijke studiekeuzes. Door mbo- en hbo-onderwijsinstellingen worden sociale media vooral ingezet om bekendheid onder potentiële studenten te realiseren. Voor studenten bevinden sociale media zich binnen hun privédomein en zij benutten sociale media hoogstens als bevestiging van een reeds gemaakte eerste studieselectie. Sociale media spelen dus nauwelijks een rol in de studiekeuzes door vo-leerlingen. Onderwijsinstellingen en studenten vinden het ook niet voor de hand liggen om sociale media te benutten om kansrijke studiekeuzes onder de aandacht te brengen. Sociale media zijn dan ook geen geheim wapen voor kansrijke studiekeuzes. Wel kan de vormgeving van sociale media (korte, aantrekkelijke, realistische filmpjes) benut worden om kansrijke opleidingen en beroepen voor het voetlicht te brengen in contexten waar studiekeuzes wel aan de orde zijn, zoals in LOB-lessen, of op LOB-websites.
Jaar van uitgave:
2025
Onderzoeksproject:
Beïnvloeding kansrijke studiekeuzes door leerlingen
 
                            